تجسمی

جستجوی مرجان شکری در شب‌؛ آغاز نمایشگاه ذره دیوانه خدا

به گزارش ، شکری پس از پنج سال، شش اثر در ابعاد بزرگ را در این که هفتمین انفرادی او محسوب می‌شود به تماشا گذاشته است. فضای تصویری سیال، نوعی سیالیت مستمر و گردش دائم که گاه شعاع نور و یا انفجاری آن را می‌شکافد، جلوه های تصویری خاصی در آثار مرجان شکری پدید آورده است که زمینه تیره بوم ها این حرکت مدام را تاکید می‌کند.

مرجان شکری می‌گوید:” من طبیعت را هر لحظه در حال تغییر  می‌بینم و این سیال از همین زاویه نگاهم نشات می‌گیرد. در این چند سال اخیر به طبیعت پناه برده‌ام و همیشه در حال کشف و شهود هستم. از آنجایی که میخواستم در برخورد با طبیعت مواجهه ای جسورانه داشته باشم، طبیعت را در شب جستجو کردم و به طبیعت گردی در تاریکی شب پرداختم. از جنوب و شب های خلیج فارس تا جنگلهای گلستان شب را جستجو گری کردم. برای همین آثارم بینگ بنگ درونی خودم هستند و آثارم منعکس‌کننده تجربه شخصی ام از طبیعت اطرافم و کائنات است.”

شکری درباره سبک آثارش گفت: این بخت را داشته‌ام که منتقدین صاحب نامی مانند هادی سیف، دالوند و… در یک دهه اخیر درباره آثارم نوشتهاند، مثلا زنده یاد دالوند نوشته‌اند :” آثار مرجان شکری نه تصاویری رئالیستیاند و نه اشکالی هندسی.” گویا ترجیع بند مشترک این بزرگواران “ناب انتزاعی” ست و اتفاقا هر یک از منظر خودش برای این نظریه شاخصه‌هایی برشمرده‌اند. اما با احترام به بزرگان، نگاه خودم این است که به دنبال سبک و یا تکرار نشانه‌های تصویری کلیشه ای نیستم، معنا آفرینی و جلب همراهی مخاطب با اثر برایم اولویت نخست است. نهایت هدفم اینست که احساس و درک شهوداتم را به مخاطبم نشان دهم و برای یک لحظه هم که شده او را به دنیای خودم ببرم.”

انواع آبی و سبز، قرمز، زرد… پالت رنگ وسیعی از رنگ های سرد و گرم چشمان مخاطب را در مواجهه با تابلوهای” ذره دیوانه خدا”  می نوازد، این نقاش می گوید همه این نقش ها و رنگ ها ذرات وجودی هستی اند برای نائل آمدن به معنای اصلی. شکری تاکید دارد:” وقتی طبیعت مادر الهام می شود باید هم پالت رنگت متنوع باشد، همه این وجوهات تصویری در خدمت تأویل پذیرتر شدن اثر است تا آن معنای اصیل را به مخاطب عرضه کند.”

در آثار مرجان شکری خطوطی با رنگ قرمز به چشم می خورد که بسیار مطمئن و مجدّانه بر روی آثار قرار گرفته اند، خطوطی که گویی با عناصر اکسپرسیو آثار او در نوعی تضاد است، این توضیح می دهد:” من سعی کردم با این خطوط به نوعی ساختارشکنی در آثارم بپردازم، آنجایی که چهارچوبها را می شکنیم و بی پروا به درون موضوعات وارد می‌شویم. این خطوط را به عنوان یک جور شاهد عینی در مواجهه با طبیعت در کارهایم ترسیم کردم. ”

آثار مرجان شکری با عنوان “ذره دیوانه خدا” تا ۲۳ اردیبهشت در چهار ادامه دارد. چهار در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، کوچه اشراقی، شمارۀ ۴ قرار دارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا